Co przewiduje projekt?
Transpozycję do polskiego porządku prawnego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/61/UE z dnia 8 czerwca 2011 r. w sprawie zarządzających alternatywami funduszami inwestycyjnymi i zmiany dyrektyw 2003/41/WE i 2009/65/WE oraz rozporządzeń (WE) nr 1060/2009 i (UE) nr 1095/2010.
W projekcie wskazano, kogo rozumieć będziemy pod pojęciem zarządcy alternatywnymi funduszami inwestycyjnym (ZAFI) oraz jakie fundusze rozumieć będziemy jako alternatywne fundusze inwestycyjne (AFI). I tak przez ZAFI – rozumie się osobę prawną, której stała działalność polega na zarządzaniu jednym lub większą liczbą AFI. Natomiast przez AFI rozumie się przedsiębiorstwo zbiorowego inwestowania, w tym subfundusze takich przedsiębiorstw, które (i) pozyskują kapitał od wielu inwestorów z myślą o inwestowaniu go zgodnie z określoną polityką inwestycyjną z korzyścią dla tych inwestorów; oraz (ii) nie potrzebują zezwolenia na prowadzenie działalności na mocy art. 5 Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/65/WE z dnia 13 lipca 2009 r. w sprawie koordynacji przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych odnoszących się do przedsiębiorstw zbiorowego inwestowania w zbywalne papiery wartościowe (UCITS) (Dz. Urz. UE L 302 z 17.11.2009, str. 32, z późn. zm.).
Na gruncie polskich przepisów za AFI mając na uwadze powyższą definicję należy uznać sfio i fiz, a w konsekwencji za ZAFI – TFI zarządzające sfio i fiz.
Projekt przewiduje, że ustawa miałaby zajmować się następującymi zagadnieniami:
1) zakres podmiotowy regulacji, z uwzględnieniem przewidzianych dyrektywą wyłączeń;
2) wymóg prowadzenia działalności przez krajowych zarządzających alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi na podstawie wcześniej uzyskanego zezwolenia Komisji Nadzoru Finansowego;
3) warunki prowadzenia działalności przez ZAFI, w tym obowiązek opracowania polityki wynagrodzeń, zapobiegania występowaniu konfliktów interesów i ochrony informacji, zarządzania ryzykiem oraz wymogi organizacyjne;
4) zasady powierzania innym podmiotom czynności związanych z działalnością prowadzoną przez ZAFI;
5) zasady wyznaczania depozytariusza AFI;
6) obowiązki informacyjne ZAFI;
7) obowiązki ZAFI wynikające z przejęcia kontroli nad spółkami nienotowanymi na rynku regulowanym i emitentami;
8) zasady wprowadzania przez ZAFI praw uczestnictwa AFI do obrotu;
9) tworzenie oddziałów i wykonywanie działalności przez ZAFI niebędących towarzystwami funduszy inwestycyjnych na terytorium państw członkowskich;
10) rozwiązania dotyczące nadzoru, sankcji oraz tajemnicy zawodowej;
11) zmiany w ustawie o funduszach inwestycyjnych oraz innych przepisach obowiązujących.
Źródło:
http://legislacja.rcl.gov.pl/lista/1/projekt/177358/katalog/177365