Propozycje obejmują wiele zmian, które mają polegać na:
- Zniesieniu dualizmu w zakresie odesłania do stosowania przepisów działu III Ordynacji podatkowej do niepodatkowych należności budżetu państwa wymierzanych przez organy inne niż organy podatkowe
- Dodanie pojęcia „zestawienia” oprócz pojęcia „deklaracja” celem wyeliminowania wątpliwości,
- Zwrócenie uwagi na kwestię terminu wniesienia pisma w zagranicznej placówce pocztowej – w Polsce termin będzie zachowany, gdy pismo nadane w zagranicznej palcówce zostanie otrzymane przez polskiego operatora pocztowego,
- Dużą zmianą będą zmiany w zakresie instytucji interpretacji przepisów prawa podatkowego:
a) Wskazanie jakie będą wymogi formalne interpretacji ogólnych oraz wprowadzenie odmowy wszczęcia postępowania w sprawie interpretacji indywidualnej, gdy zastosowanie znajdzie interpretacja ogólna,
b) Zmiana zakresu wydawania interpretacji indywidualnych poprzez oznaczenie, że może dotyczyć przyszłych skutków podatkowych. Bez podziału na to czy skutki wynikać będą ze zdarzenia teraźniejszego czy przyszłego.
c) Odmowa wydania interpretacji jeżeli okaże się, że zastosowanie może znaleźć klauzula o unikaniu opodatkowania
d) Rozwiązania służące podniesieniu efektywności zmian nieprawidłowych interpretacji indywidualnych – poprzez wyposażenie niektórych organów w kompetencje rozpatrywania interpretacji indywidualnych, stwierdzenie ich wygaśnięcia, uchylenie
e) Cyfryzacja postepowania interpretacyjnego – wnoszenie tylko drogą elektroniczną i przyjęcie fikcji elektronicznego doręczenia interpretacji
f) Przejrzystość bazy interpretacji indywidualnych
g) Zmiany doprecyzowujące postępowanie w sprawie interpretacji – zwrot opłaty w przypadku wycofania wniosku, doprecyzowanie kwestii kompetencji do wydawania w zakresie swojej właściwości regulacji, odesłanie do odpowiedniego stosowania OP,
h) Kompleksowe uregulowanie delegacji dla organów podatkowych w sprawach interpretacji indywidualnych – upoważnienie dla organów podległych MF do m.in. wydawania interpretacji indywidualnych, wydawania postanowień
i) Przyznanie podmiotowi zamawiającemu w rozumieniu prawa zamówień publicznych możliwości o wystąpienie z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej
- Naruszenie właściwości miejscowej nie będzie prowadziło do uchylenia rozstrzygnięcia sprawy
- Wskazanie jako właściwego dla następcy prawnego organu podatkowego właściwego dla podmiotu przed sukcesją
- Wprowadzenie fakultatywnego upoważnienia dla ministra finansów do określenia, w drodze rozporządzenia, właściwości miejscowej po zakończeniu roku podatkowego lub okresu rozliczeniowego
- Utrwalenie właściwości miejscowej organu podatkowego we wszystkich sprawach związanych z zobowiązaniem podatkowym, którego dotyczy postepowanie lub kontrola
- Utrwalenie właściwości miejscowej organu podatkowego przeprowadzającego kontrolę podatkową w przypadku wystąpienia zdarzenia powodującego zmianę tej właściwości po zakończeniu kontroli
- Wyznaczenie jednego organu podatkowego w sprawach dotyczących podmiotów pozostających w zakresie właściwości miejscowej różnych organów – jeden organ będzie właściwy do prowadzenia wielu postepowań.
- Zmiany w zakresie porozumień w sprawach ustalenia cen transakcyjnych (APA):
a) Rozszerzenia zakresu wydawania APA poprzez wyeliminowanie ograniczenia do transakcji jednego rodzaju oraz wyłącznie między dwoma podmiotami powiązanymi, w przypadku transakcji z podmiotami zagranicznymi oraz rozszerzenie zakresu wydawania APA na umowy o podziale kosztów
b) Sprecyzowanie zakresu rozstrzygnięcia w decyzji w sprawie porozumienia
c) Rozszerzenie treści zawiadomienia o zaistnieniu przeszkód w trakcie postepowania APA
d) Wprowadzenie dodatkowego elementu decyzji umarzającej postepowanie w sprawie porozumienia wydawanej w sytuacji wycofania wniosku
e) Zastąpienie przedłużania terminu obowiązywania decyzji w sprawie porozumienia przez odnowienie decyzji w sprawie porozumienia – także wprowadzony ma być przepis zapewniający ciągłość obowiązywania decyzji pierwotnej i następującej po niej decyzji odnawiającej,
f) Rozszerzenie zakresu porozumienia na okres do momentu złożenia wniosku zamiast okresu do momentu doręczenia decyzji w sprawie porozumienia
g) Wprowadzenie upoważnienia ustawowego dla MF do wydania aktów wykonawczych – wprowadzenie 3 typów wniosków: wniosku o zawarcie porozumienia, nowego wniosku o zawarcie porozumienia o podziale kosztów, nowego wniosku o odnowienie decyzji w sprawie porozumienia,
- Uzupełnienie przesłanek do wydania decyzji określającej w sytuacji gdy nie wykazano powstałego zobowiązania podatkowego.
- Zmodyfikowanie zasad wydawania przez organ podatkowy decyzji w sprawie określenia dochodu (przychodu)
- Rozszerzenie przesłanek do odstąpienia od szacowania podstawy opodatkowania mimo braku ksiąg podatkowych, jeśli istnieją dowody pozwalające na określenie tej podstawy
- Uelastycznienie wyboru metody szacowania podstawy opodatkowania
- Klauzula przeciwko unikaniu opodatkowania – wykluczenie z zakresu klauzuli zdarzeń na gruncie prawa rodzinnego i opiekuńczego, spadkobrania oraz czynności prawnych, wykonujących orzeczenie sądowe lub dokonywane w związku z takim orzeczeniem. Klauzula nie ma wkraczać w sferę regulacji cywilnoprawnych. Należy doprecyzować pojęcie „unikania opodatkowania”. Wprowadzenie zasady wstrzymania z mocy prawa decyzji wydanej na podstawie klauzuli do czasu pełnego zakończenia sporu. Wprowadzenie dodatkowej sankcji finansowej w razie ostatecznego i prawomocnego wykazania unikania opodatkowania 9 wysokości 30 % uszczupleń należnych zobowiązań podatkowych w wyniku unikania opodatkowania).
- Możliwość uzyskania przez podatnika uprzedniej opinii/interpretacji w zakresie działań planowanych przez podatnika. 6 miesięczny termin na wydanie opinii, brak opinii milczącej.
- Utworzenie Rady do Spraw Unikania Opodatkowania – max. 15 członków, wydawanie niewiążącej opinii na etapie postepowania podatkowego w jego fazie odwoławczej
- Możliwość orzeczenia odpowiedzialności podatnika w decyzji określającej wysokość zobowiązania podatkowego
- Wprowadzenie możliwości doręczenia zarządzenia zabezpieczenia wraz z decyzją o zabezpieczeniu, jeżeli cel zabezpieczenia tego wymaga. Umożliwić ma to wszczęcie postępowania zabezpieczającego z chwilą doręczenia decyzji o zabezpieczeniu.
- Zabezpieczenie zobowiązań osób trzecich, o których mowa w art. 116 i 116 a przed zakończeniem egzekucji wobec podatnika
- Rozszerzenie przedmiotu hipoteki przymusowej na udział w prawie użytkowania wieczystego oraz spółdzielczym własnościowym prawie do lokalu – dostosowanie do zmiany w ukwih
- Odpis tytułu wykonawczego jako podstawa hipoteki przymusowej – umożliwienie kilku równoległych egzekucji
- Uprawnienie organów podatkowych do aktualizacji wpisów w kw
- Wydłużenie terminu do złożenia wniosku o wykreślenie wpisu zastawu skarbowego – z 7 do 30 dni
- Informatyzacja Rejestru Zastawów Skarbowych połączona z likwidacją rejestrów w poszczególnych urzędach skarbowych – takie rozwiązanie ma umożliwić wydanie wypisu w każdym organie podatkowym
- Wyraźne wskazanie, że zaspokojenie z przedmiotu hipoteki przymusowej następuje w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji – takie rozwiązanie miałoby obniżyć koszty egzekucji ponoszone na rzecz komornika sądowego
- Postuluje się dokonanie modyfikacji przepisów dotyczących należności traktowanych na równi z zaległością podatkową oraz naliczania odsetek od tej kategorii zaległości – ujęcie nienależnego oprocentowania, które może dotyczyć zarówno nienależnych nadpłat, jak i zwrotów podatku bez potrzeby wyodrębniania oprocentowania w odrębnym punkcie, uwzględnienie jako zaległości podatkowej nienależnych nadpłat lub zwrotów podatku określonych lub stwierdzonych w wadliwej decyzji, która następnie została uchylona, zmieniona, stwierdzono jje nieważność albo stwierdzono jej wygaśnięcie oraz wynikających z bezdecyzyjnego stwierdzenia nadpłaty, które później okazało się wadliwe, zwrot do organu podatkowego wynagrodzenia płatników pobranego nienależnie lub w wysokości wyższej od należnej, rezygnacja z wyliczania poszczególnych przypadków nienależnego zwrotu
- Naliczenie odsetek za zwłokę od nieuregulowanych w terminie zaliczek na podatek, a nie tylko od nieuregulowanych w terminie zaliczek na podatek w części przekraczającej wysokość podatku należnego za rok podatkowy
- Doprecyzowanie przypadków nienaliczania odsetek za zwłokę od zaległości podatkowych poprzez zmianę formuły zakończenia postępowania dla celów obliczania odsetek na wydanie decyzji, doprecyzowanie przyczyn opóźnienia w wydaniu decyzji niezależnych od organu, doprecyzowanie nienaliczania odsetek za zwłokę w sytuacji uchylenia decyzji i konieczności ponownego rozpatrzenia sprawy,
- Rozszerzenie przesłanek stosowania obniżonej stawki odsetek za zwłokę od zaległości podatkowych w przypadku zaliczenia nadpłaty i wygasania zobowiązań w trybie art. 66 OP
- Wygaśnięcie zobowiązania podatkowego w przypadku prawomocnego nabycia spadku w całości przez Skarb Państwa lub jednostkę samorządu terytorialnego
- Wygaśnięcie zobowiązania poprzez zapłatę dokonaną przez dłużnika rzeczowego
- Wygaśnięcie zobowiązania poprzez zapłatę dokonaną przez podmiot inny niż zobowiązany do zapłaty (do kwoty 1000zł) oraz poprzez małżonka podatnika
- Umożliwienie zapłaty podatku w kasie podmiotu obsługującego organ podatkowy
- Proponuje się przyjęcia dnia zlecenia płatniczego podatnika jako terminu zapłaty podatku
- Automatyczne zaliczenie wpłaty na poczet najstarszych zaległości, usunięcie możliwości wskazywania przez podatnika, na poczet którego zobowiązania dokonuje wpłaty
- Wprowadzenie obowiązku zaliczenia wpłaty w pierwszej kolejności na koszty upomnienia oraz ograniczenie wydawania postanowień o zaliczeniu wpłaty
Przedstawione powyżej zmiany są jedynie początkiem zmian proponowanych w projekcie. W celu uzyskania szerszych informacji, zachęcamy do zapoznania się z projektem ustawy.
Żródło:
http://legislacja.rcl.gov.pl/lista/1/projekt/161550/katalog/161568